Over deze Documentatie

1.2. Terminologie

Account

Een account of een gebruikersaccount is een toegangsrecht naar een computersysteem. Voorbeelden van accounts zijn:

  • groupware account

  • GMail account

  • DropBox account

  • Facebook account

. Om toegang te krijgen moet een gebruiker aanmelden met de gebruikersnaam en het wachtwoord Op basis van het account identificeert de computer een individuele gebruiker Hierdoor kunnen individuele eigenschappen worden toegekend aan een gebruiker, zoals toegangsrechten of instellingen.

Zie ook: Accounts Beheren

App

Een applicatie is een groupware component dat bepaalde functionaliteiten aanbied. Bijvoorbeeld: Met de E-mail applicatie kan u e-mailberichten verzenden, ontvangen en beheren.

Bron

Bronnen zijn ruimtes of apparaten die toegevoegd kunnen worden aan een afspraak. Een bron heeft een bronnaam, een e-mailadres en eventueel een beschrijving.

U kan alleen bronnen toewijzen die niet voor andere afspraken worden gebruikt.

Afhankelijk van de configuratie worden specifieke bronnen voorgedefinieerd. Afhankelijk van de configuratie kunnen gebruikers de toestemming krijgen om extra bronnen aan te maken.

Zie ook: Beheren van Bronnen

Deelnemer

Een gebruiker die is uitgenodigd voor een afspraak of een taak.

Distributielijst

Een distributielijst bestaat uit een distributielijstnaam en een aantal e-mailadressen van interne gebruikers of externe partners. U kan uw eigen distributielijsten maken en bewerken. Andere gebruikers kunnen uw distributielijsten niet zien. Distributielijsten kunnen als volgt gebruikt worden:

  • stuur een e-mailbericht naar meerdere contacten

  • toewijzen van interne en externe deelnemers aan een afspraak of taak

  • Geef toegang aan meerdere gebruikers of gasten door deze uit te nodigen voor een gedeeld object

Afhankelijk van de instellingen zijn een aantal specifieke distributielijsten voorgedefinieerd voor alle gebruikers.

Zie ook: Distributielijsten Toevoegen

Domein

Een domein is het adres dat u gebruikt om een pagina op het internet te openen. Bijvoorbeeld: www.example.com. Een domein wordt vaak een websiteadres of internetadres genoemd.

Zie ook: Toelatingslijst gebruiken

E-mailconversatie

Een e-mailconversatie is een groep e-mailberichten met betrekking tot een conversatie (ook een thread of draad genoemd). Alle berichten in een e-mailconversatie hebben het zelfde onderwerp. Het huidige e-mailbericht komt overeen met het laatste antwoord.

Zie ook: De E-mail lijst

Elementen

Elementen van de gebruikersinterface. Bijvoorbeeld: schermen, labels en knoppen.

Zie ook: Algemene Beschrijving van de gebruikersinterface

Extern e-mailaccount

Uw groupware e-mailaccount. U krijgt dit account automatisch. U kan dit account niet verwijderen.

Zie ook: Bewerk het primaire e-mailaccount

Extern e-mailaccount

De beheerder kan functionele e-mailaccounts instellen en deze toewijzen aan specifieke gebruikers. Een functioneel e-mailaccount heeft de volgende eigenschappen:

  • Het dient een specifiek doel zoals het communiceren met klanten.

    Gangbare voorbeelden zijn support@example.com, info@example.com.

  • Deze kunnen gebruikt worden door meerdere gebruikers om te lezen, beantwoorden of om e-mailberichten te sturen.

    De beheerder definieert de gebruikers die toegang hebben tot een functioneel e-mailaccount.

  • Gebruikers kunnen een functioneel niet bewerken of verwijderen.

Zie ook: In- en uitschakelen van functionele e-mailaccounts

Externe deelnemer

Een persoon die geen interne groupware-gebruiker is maar die deelneemt aan een afspraak of meewerkt aan een taak.

Gast

Een persoon welke een uitnodiging heeft ontvangen van een andere gebruiker of welke is toegevoegd aan een afspraak of taak als een externe deelnemer. Elke gast behoort tot de Gasten groep. Deze groep kan niet aangepast of verwijderd worden.

Gebruiker

Een persoon die werkt met de groupware. Elke gebruiker heeft een gebruikersnaam en een wachtwoord. Alle groupware gebruikers behoren bij de standaardgroep. Samen noemen we deze de interne gebruikersgroep.

Gebruikersinterface

Dit verwijst naar de groupware gebruikersinterface. De gebruikersinterface bestaat uit individuele elementen.

Zie ook: Algemene Beschrijving van de gebruikersinterface

Globaal adresboek

Bevat de de contactgegevens van alle interne gebruikers. De gebruikers kunnen hun eigen persoonlijke gegevens in het globale adresboek aanpassen.

Groep

Een groep bestaat uit een groepnaam en een aantal interne gebruikers. Groepen kunnen als volgt gebruikt worden:

  • toevoegen aan een afspraak of taak

  • geef toestemming door uit te nodigen op een gedeeld element

Afhankelijk van de configuratie worden specifieke groepen voorgedefinieerd. Afhankelijk van de configuratie kunnen gebruikers de toestemming gebruiken om extra groepen te maken.

Zie ook: Beheren van Groepen

Groupware

De software beschreven in deze handleiding

Mappen

Mappen bevatten specifieke objecten. In sommige apps kunnen mappen ook submappen hebben. Er zijn standaardmappen, andere mappen kunnen gemaakt worden door de gebruiker. Voorbeelden van mappen zijn: E-mailmappen, adresboeken, agenda's of taakmappen

Zie ook: Gegevens Beheren met Mappen

Sessie

Een sessie is ene verbinding tussen een 'client', bijvoorbeeld een browser, een e-mailapplicatie of een smartphone app en een server, bijvoorbeeld de groupware server. Een sessie begint bij het aanmelden en eindigt bij het afmelden.

Zie ook: Toon of meld af van actieve clients

Tabbladen

Tabbladen bieden een eenvoudige manier om de Postvak In map netjes te houden. Met tabbladen kunnen inkomende e-mailberichten verdeeld worden in de Postvak In map. Afhankelijk van de instellingen zijn specifieke tabbladen voorgedefinieerd. U kan extra tabbladen instellen afhankelijk van uw wensen.

Tabbladen kunnen alleen gebruikt worden in de Postvak In map. Als u meer opslagopties nodig heeft, gebruikt u het mappenoverzicht om e-mailmappen te maken.

Zie ook: Werken met tabbladen

Toelatingslijst

Een toelatingslijst is een lijst van domeinnamen of e-mailadressen welke u vertrouwd.

Zie ook: Toelatingslijst gebruiken

Voorwerpen

Objecten zijn groupware-gegevens die zijn aangemaakt en beheerd door de gebruiker. Bijvoorbeeld: e-mailberichten, contacten, afspraken, taken, documenten, bestanden, mappen, adresboeken en agenda's